Intel HD Graphics 3000 - началото на края на отделните видеокарти?

След като в тази наша статия подробно разгледахме възможностите на HD Graphics 2000, с нетърпение очаквахме да се запознаем и с най-добрата към момента вградена графика на Intel. Ето, че вече сме готови да споделим и тези нови впечатления.
Първоначалното впечатление от новото поколение графични ядра, което дели общ кристал в 32nm процесори Sandy Bridge е почти изцяло положително. "Почти", защото графично ядро от 2011г. се очаква да поддържа DX 11, а не DX 10.
Един от най-важните изводи от предишната ни статия, че графичното ядро на Sandy Bridge е
подходящо не само за CS, но и за доста актуални и тежки игри (с минимални настройки, разбира се). Затова преди да продължим по-нататък, ще ви покажем как се представя HD Graphics 3000 в един от топ- шутерите за тази година (Call of Duty Black Ops):
Напомняме каква е основната разлика между HD Graphics 2000 и HD Graphics 3000 чрез тази таблица:
Основна (и много съществена) разлика между HD 2000 и HD 3000 е броят на изпълнителните блокове (execution units) - 6 срещу 12 в полза на HD 3000.
Честотата в номинален режим и при двете графични ядра е 850MHz (изключение правят само два икономични процесора с честота 650MHz). В Turbo режим разликата също е несъществена, двете видеокарти достигат честота 1100MHz, като само при топ-процесора от серията (Core i7 - 2600) честотата е 1350MHz.
Като стана въпрос за Turbo режим, ще споменем, че "отключените" процесори (2500K и 2600K) позволяват много по-висока честота не само за CPU ядрата, но и за графичното ядро. Нашето дъно Gigabyte с чипсет Intel Z68 например има разграфен "километраж" за клок на видеоядрото до 3000MHz!
Много интересна (и странна) особеност, която се вижда и от таблицата е, че Intel са градили HD Graphics 3000 само в топ- процесорите си с отключен множител, ползвани най-вече в гейм конфигурации, които разбира се се комплектуват с поне един мощен външен графичен ускорител, а не разчитат на вградената видеокарта. Много "по-разумно" Intel са подходили към мобилните си Sandy Bridge процесори, които са "въоръжени" с HD Graphics 3000.
И като стана въпрос за това, че явно изглежда логично HD Graphics 3000 да е напълно излишна като комбинация "мощен процесор и производителна външна видеокарта", ще напомним, че новите графични ядра на Intel поддържат една уникална технология.
Технологията, наименувана Quick Sync позволява на вграденото графично ядро да се справя много по-бързо с кодирането и декодирането на HD видео. Това изненадващо превъзходство спрямо видеокартите на AMD/ATI и NVidia е възможно благодарение на наличието на апаратни (хардуерни) кодеци и декодери в Intel HD Graphics 2000/3000:
Поредната "уловка" на производителите е, че за да ползвате апаратните HD ускорители на Sandy Bridge в комбинация с външна видеокарта, задължително ви трябва дънна платка с Intel Z68.

Тестове под Windows 7 Ultimate 64-bit

Започваме демонстрацията на производителността на  Intel HD Graphics 3000 с тестове под най-актуалната към момента операционна система.
Важни уточнения преди началото на тестовете:
  • Дънната ни платка GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 (видео демонстрация) показа доста странно поведение, отказвайки да работи в Turbo режим на 3.80GHz (централен процесор), достигайки едва 3.40GHz честота при настройки по подразбиране. Затова "помогнахме" на процесора да достигне в Turbo режим честота 4.10GHz, което направихме със софтуера (EasyTune 6) към дънната платка. След края на тестовете решихме досадния проблем (типичен за LGA 1155 дъната на Gigabyte) с ъпдейт на BIOS;
  • Използван е процесор Intel Core i5-2500K (видео демонстрация), който се охлажда от Zalman CNPS9500 AT (видео демонстрация);
  • Въпреки почти неограничените възможности на дънната платка за клок, множество "тънки" настройки и наличието на качествен охладител, предпочетохме да се доверим на автоматичните настройки и повишихме честотата на графичното ядро "само" до 1500MHz;
  • Intel HD Graphics 3000 ползва системната памет и нейната честота се оказа не по-малко важна за видео- производителността от честотата на графичното ядро. Затова комплектувахме тестовата система с 2 х 4GB DDR3 Kingston HyperX Grey 1600MHz. При default настройки на дънната платка, бързата памет работи на 1333MHz, но при включване на опцията Extreme Memory Profile (XMP) в BIOS паметта разпозна номиналната си честота 1600MHz.
Избрахме следните видеокарти за сравнение с HD Graphics 3000:
  • Intel HD Graphics 2000, вградена в процесора Intel Core i5-2400 (3.10GHz);
  • Intel HD Graphics (първо поколение) в процесора Intel Core i3-540;
  • AMD Radeon HD 6450 1024MB DDR3 и процесор Intel Core i3-540;
  • AMD Zacate E-350 - несравнимо по-слаб централен процесор, но интересна графика AMD HD 6310;
  • Последната "чипсетна" видеокарта на Intel - GMA 4500MHD с процесор Core 2 Duo T6570.
Системата за оценка на хардуера в Windows 7 дава значително предимство на HD Graphics 3000 пред останалите видеокарти (дори и спрямо Radeon HD 6450).
Огромна преднина на HD 3000 (клокнат на 1500MHz, процесор на 4.10GHz и със системна памет на 1600MHz) през останалите "конкуренти". Виждаме, колко по-скромни резултати има HD 3000 при стандартна честота и "бавна" системна памет (1333MHz).
Отново огромна преднина "оптимизирания" HD 3000, този път под DX 10 и 3DMark Vantage. Какво става, нима ерата на бюджетните видеокарти като AMD Radeon HD 6450 приключи?!
За съжаление HD 6450 не е тествана в режим DX 10 под Unigine Heaven и не можем да видим разликата между вградена и бюджетна външна видеокарти от последно поколение.
Отличните резултати за HD 3000 под DX се помрачават от тоталния "погром" под OpenGL, където видеокартите на AMD (включително и в AMD Zacate) показват колосално предимство.
В един от най-важните оценители за графична производителност (последната и най-тежка версия на Cinebench), HD 3000 има равна производителност под OpenGL с тази на AMD Radeon HD 6450. Имайки обаче предвид над двойното предимство на Corei5-2500K над Core i3-540 и това, че графичното ядро е "облагодетелствано" от клок и бърза памет, отчитането на "равен резултат" не е коректно.

Тестове под Windows XP Pro SP3

Windows XP вероятно се смята за доста остаряла операционна система от по-младите потребители, но все още всяка дистрибуция на която и да било ОС се опитва да вземе най-доброто от тази платформа.
Лично аз не бих изневерил никога на Windows XP, ако съществуваше наистина стабилна 64-битова версия и поддръжка на DX 10/11.
За Win XP имаме огромна база тестови данни, затова можем да сравним новата конфигурация с доста интересни платформи от близкото минало. Нови участници в сравнителните тестове са:
  • NVidia GeForce GT240 GDDR5 с процесор AMD Athlon II X4 640 - доста балансирана дори и за 2011-та година система за игри и мултимедия;
  • ATI Radeon HD 5570 GDDR3 с процесор (внимание!) Intel Pentium 4HT 3.00GHz - много интересен участник в теста, не много нова видеокарта от среден клас в комбинация с много стар процесор, явно отстъпващ многократно на Intel Core i5-2500K;
  • NVidia GeForce 8400GS и процесор Intel Core i3-530 - бюджетния шампион от не толкова далечното минало заедно с доста сериозен процесор, само едно поколение по-стар от 2500K;
  • NVidia GeForce 8500GT GDDR5 заедно с клокнат до 3.52GHz процесор Intel Core Duo E6500.
Виждаме, че в тази много интересна компания под Win XP, HD Graphics 3000 в никакъв случай не се чувства комфортно. NVidia GeForce GT240 и значително по-слабият от 2500K процесор AMD X4 640 показват над двойно по-висока графична производителност. Изненадата в този тест е победата (като цяло) на ATI Radeon HD 5570 и древният Pentium 4HT над Sandy Bridge. Виждаме почти пълно равенство на HD Graphics 3000 с GeForce 8500GT.
В Aquamark HD 3000 няма сериозни конкуренти (по-една или друга причина нямаме резултати от всички видеокарти).
В SPECViewPerf 8.1 (OpenGL професионален тестов пакет), HD 3000 съумява да заеме последното място, бивайки тотално "прегазена" дори от вградената видеокарта в нетбук (HD 6310).
В OpenGL частта на Conebench R10, HD 3000 с лекота е изпреварена дори от NVidia GeForce 8400GS. В същото време се вижда, че Core i5-2500K e 10 пъти по-бърз от Pentium 4HT в многопоточно рендериране.
След всички тези синтетични тестове отново ще ви покажем как се справя HD Graphics 3000 със съвременни игри, този път с приятната (но далеч не толкова завладяваща, колкото първата част) игра Crysis 2:
 

Заключение. Невероятен само допреди година напредък на вградената графика. HD Graphics 3000 категорично дава отговор на въпроса ни от началото на статията. Да, вградената в Sandy Bridge графика прави излишни наличните в момента бюджетни видеокарти на ATI/AMD и NVidia. Освен ако не става въпрос за графична обработка под OpenGL, където Intel HD Graphics 2000/3000 сериозно отстъпва дори на бюджетни видеокарти с над 5-годишна история.
Добави в Svejo

9 коментара:

  1. Ако добавите и тест на 3000 в мобилна машина с нормална "мобилна" РАМ памет, цена няма да имате.

    ОтговорИзтриване
  2. Тогава ще е разгом по всички възможни тестове освен оценките на W7 и някой друг платен 3D Mark.

    Какъв е смисъл да тествате процесор от 400лв с процесор предназначен за нетбук? Истината е, че това поколение Интелски видеокарти са с пъти по-бявни от тези на АМД а от неравностойните сравнения излиза обратното. Просто процесора компенсира. Все пак добре беше освен безмислената синтетика да пуснете някой реален тест в игра примерно ..

    ОтговорИзтриване
  3. А има ли въобще мобилна машина с такава видео карта?
    Ще бъде интересно да се види нещо толкова удобно за лаптоп :)

    ОтговорИзтриване
  4. Има, да. Вкъщи имам един Dell Latitude E5520 с Intel HD3000. :)

    ОтговорИзтриване
  5. Тъй ли?
    Аз съм с Е5510 и въпреки дългото проучване (поради смяна на марката) не попаднах на такова чудо?
    Какви са впечатленията от картата в такъв случай, от опит ?

    ОтговорИзтриване
  6. Има, на лаптоп Dell Vostro 3750 и мога да кажа, че при всекидневна употреба "външната" видеокарта, NVidia GT 525 1GB RAM, почти не се включва. Включва се единствено при редактиране на видео.

    Разбира се другите параметри на машината са:
    Intel Core i7 2630QM 2.0/2.9GHz (in TurboBoost)
    8GB RAM 1333MHz
    750GB HDD 7200rpm.

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте!

    Бих искал да попитам: Казвате, че за да се използват апаратните HD ускорители на Sandy Bridge в комбинация с външна видеокарта, трябва да има Z68 chipset. Значи ли това, че Intel H61 Express Chipset не става за това?

    Поздрави, Huko

    ОтговорИзтриване
  8. Само "Z" чиповете стават...!

    ОтговорИзтриване
  9. Интересното тук за споменаване е, че Интел имат провалени опити за видеокарти и въпреки че сега възобновяват графичната си дивизия с новиинженери , никога няма да забравим провала на Project Larrabee (всеизвестния вече Xeon Phi.) Идеята зад проекта беше гениална , но на практика трудна за изпълнение. Зад едно огромно чудовище на PCIe стоеше 16-ядрен Intel Xeon , който си беше типичен х86 процесор с "64-битова" архитектура. Софтуерните обновявания можеха да добавят нови функции , поддръжка на новите версии на OpenCL и DirectX. Феномена "Няма да си купя новата видеокарта на еди си кой , а ще ъпдейтна фърмуера на Phi-то" беше като блян в очите на всеки беден човечец като българина. Но тъй като е в постоянен запад , х86 не успя да предостави това и вместо да се мъчат да чертаят триъгълници и полигони и какво ли още не , та да изглежда като супер-яката видеокарта , проекта беше ребрандиран на Xeon Phi и започна да се използва в научната сфера за симулации , изчисления , прогнози и какво ли още не. Intel никога няма да могат да направят качествена графика , най-малко заради лицензните такси с които ще ги клатят nVIDIA & AMD.

    ОтговорИзтриване

Желателно е коментарът да е по темата и да е написан на кирилица.