Картата се базира на станалата легендарна още преди появата си архитектура Kepler. Новото ядро NVidia GK104 е произведено по 28nm технология и въпреки нарастналата мощ, предлага много по-добра енерго-ефективност от предходните горещи поколения.
GTX 670 има значителни подобрения най-вече по отношение на паралелните изчисления, но в основата си запазва много от Fermi. На пръв поглед основната разлика между Fermi и Kepler е намаленият технологичен процес от 40nm до 28nm.
Най-забележително в новата Kepler карта е три-кратното увеличение на потоковите (stream) процесори. Така при GTX 670 имаме 1344 stream процесора, докато при GTX 570 те са едва 480. Блоковете за растеризация (ROPs) обаче са намалени до 32 спрямо 40 при GTX 570.
Друга "деградация" спрямо предходната Fermi карта е орязването на широчината на шината на паметта от 320-bit до едва 256-bit. Това би трябвало да се компенсира от нарастването на тактовата честота на видео-паметта от 3.8GHz до 6GHz (!) Както и от новия интерфейс PCI-E 3.0, който едва ли ще се ползва от всеки притежател на тази карта.
С няколко-годишно закъснение спрямо CPU, Nvidia откри "топлата вода" за своите GPU чрез технологията NVidia GPU Boost. Това е аналогична технология на Turbo Boost при Intel и Turbo Core при AMD. Видеокартата се опитва да достигне по-висока честота спрямо номиналната (от 915MHz до 1-1.2GHz) в рамките на ограниченията на топло-пакета (TDP), който за GTX 670 е 170W. Картата също така "сама решава" кога да снижи честотата до минималните 324MHz.
Лично аз не съм особен почитател на такава "автоматичност", защото само няколко дни без рестарт на компютъра с всичките му десетки включени приложения и "автоматиката" започва да дразни със своята неадекватност. Надявам се NVidia да са предвидили възможност за изключване на GPU Boost, въпреки че много се съмнявам в това.
GeForce GTX 670 прилича на истинска топ-карта със своите внушителни размери и дизайн, напомнящ на някои от най-великите карти в миналото.
Всъщност GTX 670 по размери на платката е съпоставима със скромната ATI Radeon HD 5670. Цялата внушителност на Kepler картата се дължи на "турбинния" и охладител, който предвид икономичното 28nm е едно излишно помпозно и шумно решение. Но кой ли би дал над 400 долара за карта с размери и визия, отстъпващи дори на класиката в средния клас Radeon HD 5770?
Турбинната система за охлаждане е за предпочитане, когато се организира SLI конфигурация от няколко видеокарти, тъй като топлият (дори горещ) въздух се отвежда навън, а не се засмуква от съседната видеокарта.
Двата 6-контактни куплунга за захранване също са излишна демонстрация на мощност, тъй видеокарти с далеч по-висок TDP от 170W се захранват добре само от един куплунг. Това вероятно е поредният оптичен тунинг, напомнящ WV Golf с два ауспуха.
Комплектът от изходни интерфейси (DP, HDMI, DVI-I и DVI-D) би ни впечатлил две години назад, но за двуслотова карта от доста високия среден клас през 2012г. е доста постен. Спомням си например, че преди 3 години използвах скромна GeForce 9600GT, която освен тези изходи имаше и оптика (SPDIF).
След това не много хвалебствено първоначално представяне на GTX 670 следва по-интересната част.
Тест и анализ на резултатите
Уважихме тази видеокарта, като я тествахме единствено и само на двупроцесорни супер-компютри, каквито са работните станции DELL Precision.
Това са тестовите конфигурации за GeForce GTX 670:
- DELL Precision T5500 с два Intel XEON E5520 (общо 8 физически и 16 логически процесорни ядра), 24GB DDR3 ECC памет, 7200rpm твърд диск и 875W захранване. Видео-презентация на тестовия компютър може да видите тук, а цена - тук.
- DELL Precision T5400 с два Intel XEON X5450 (8 физически ядра на 3.00GHz), 16GB FB-DIMM памет, 7200rpm диск и 875W захранване. Видео-презентация на T5400 може да видите тук.
Ето как стои GeForce GTX 670 в истински мега-компютър, какъвто е DELL Precision T5500
- NVidia Quadro FX4600 (768MB GDDR3, 384-bit), която работи на DELL Precision T5400 с два процесора Intel XEON E5440 (общо 8 ядра на 2.83GHz). Това е оригиналната професионална видео-карта на графичната станция, която е аналог на легендарната GeForce 8800GTX и която има ядро G80GL с невероятните за времето си 112 CUDA ядра. Тази ретро-карта е ценна за сравнение на производителността на GTX 670 в професионални OpenGL приложения;
- Две (!) видеокарти ATI Radeon HD 5770, работещи в домашен компютър от висок клас с процесор Intel Core i5-2500K, "умерено" клокнат до 4.1GHz. Видео-презентация на тази конфигурация може да се види тук;
- Единична ATI Radeon HD 5770 в домашен компютър с високо-честотния Intel Core i3-2120;
- AMD Radeon HD 6850 в домашен компютър с Intel Core i5-760;
- NVidia GeForce GTX 460 в домашен компютър с Intel Core i5-760;
- Мобилната GeForce GT 555M в нашия еталонен лаптоп DELL XPS L702x с процесор Intel Core i7-2630QM.
GTX 670 показва "жажда за гигахерци" на CPU, тъй като с по-стар, но по-високочестотен процесор показва немалка преднина спрямо по-нов процесор.
Този тест дава добра възможност да се оцени изчислителната мощ на различните процесори.
GTX 670 е 2 пъти по-слаба в Catia, 3.7 пъти в Maya и 3.4 пъти в SolidWorks. Новата Kepler видеокарта има голям напредък спрямо GTX 460, но сериозно отстъпва на всяка ATI/AMD карта.
Трябва да се има предвид, че в тези приложения става въпрос за драйверни ограничения с цел позициониране на Quadro спрямо GeForce, но колко хора сами могат да си напишат драйвери?
Технологията GPU Boost явно върши добра работа, защото при минимално 3D натоварване (Десктоп) новата карта на NVidia намаля консумацията си с 157W. При TDP 170W това би трябвало да означава, че картата консумира едва 13W при минимално натоварване.
NVidia GeForce GTX 670 в реални игри
Няма да ви отегчаваме с безкрайни таблици, кадри и резолюции. Ако искате това, може да го намерите в руските обзорни сайтове.
За тестова игра избираме Battlefield 3. Играта е много тежка и малко от тестваните от нас системи успяват да осигурят над 30fps при по-високи графични настройки. Виждате, че тестваме играта при Ultra Quality на резолюция 1600х1200.
Започваме със 110fps, което е изумително за такава тежка игра. Но в тази сцена няма нищо, което да затрудни новата видеокарта.
Малко по-сложна сцена и кадрите производителността намаля до 91fps, което също е сериозен резултат.
При повече екшън имаме вече само 65fps.
GeForce GTX 670 осигурява в Battlefield 3 на максимални настройки почти двойно по-висок резултат от всяка друга единична карта, която сме тествали.
Определено може да се каже, че към края на 2012г. не съществува съвременна игра, която да затрудни GTX 670 при високи настройки и резолюция до 1920х1200.
Заключение. Въпреки, че симпатизираме повече на ATI/AMD продуктите трябва да признаем, че NVidia след години неубедително противопоставяне на "червения" отбор, най-накрая имат убедителен шампион в своя клас.
GeForce GTX 670 е по-скоро революция, отколкото празни приказки, каквито все пак има.
Ето и основните революционни моменти в Kepler картата:
- Тройното нарастване на потоковите процесори спрямо Fermi;
- Технологията GPU Boost, която автоматично регулира честотата на графичното ядро;
- Огромната скорост на видео-паметта, която е 6GHz.
Сега на ход е "червения" отбор, който през последните три години при липсата на сериозна конкуренция явно загуби форма.
По добре ще е да приставите картата във видео с коментар както преди правехте например имахте видео коментар на NVidia GeForce GTX 460 поне според мене би превлякло повече вниманието
ОтговорИзтриванеСстранен словоизказ и нестандартни разбирания за граматика :)
ОтговорИзтриванеБлагодаря за съвета, но нашите чуждестранни посетители са недоволни и често ни удрят по един негатив заради нашия език.
Ако по-често ни насърчавате с ваши коментари под видеата, ще се постараем отново да ги има.