- Мощността на видеокартите се измерва не в круши, домати и мегабайти, а в GFLOPS. Тук има една таблица, чрез която може да се се ориентирате за мощността. Вижте разликата между смартфон графика, вградена и дискретна. 384-битовата NVidia GTX Titan е 4500 GFLOPS, скромната 128-битова AMD Radeon 7750 е 819 GFLOPS. GFLOPS е като конските сили при автомобил;
- Броят ядра пряко кореспондира с нейната мощност. Колкото и да е странно за мнозина, видеокартите, както и процесорите имат ядра, множество паралелни микро-ядра. И все пак тяхното отброяване при различни архитектури е различно, поради което по-стари поколения не са 10 пъти по-бавни, каквато уж е разликата в ядрата. Броят ядра е като броят цилиндри в автомобила. 4- или 6-цилиндов автомобил има ли сили да се изправи срещу 12-цилиндров болид?
- Битността на картите също пряко кореспондира с нейната мощност. 256-битова видеокарта е винаги по-мощна от всяка 128-битова, дори и да ги дели три поколения разлика в полза на по-малко битната. Това е нещо като колко реда цилиндри има двигател;
- Следващият по важност параметър е скоростта на графичната памет. Могат да съществуват еднакви като модел видеокарти, но с различни памети. Гледате след GDDR да има колкото може по-висока цифра. Не се заблуждавайте по обема. За невежи хора се пускат еднакви карти с 1GB GDDR5 и на подобна цена с 4GB GDDR3. Картата с 1GB GDDR5 е с 30% до 50% по-бърза от тази с по-тромавата памет. Често 128-битова карта с GDDR5 може да се равнява по мощ с 256-битова карта с GDDR3. Паметите в основата са едни и същи, някои са наклочени (турбо) на по-висока честота. Тоест 6 цилиндров двигател с турбо-компресор може да пребори атмосферен двигател с 8-, 10- и даже 12- цилиндъра;
- Драйвери и поддръжка. Видеокартите имат много ресурс, но производителя няма намерение да го удължава ненужно. Затова картите се спъват на драйверно ниво. Но конкуренцията между NVidia и AMD прави чудеса. Стари карти като GTS450 учудващо се сдобиха с поддръжка на DX11, че и нагоре. Други карти "изненадващо" започват да декодират хардуерно 4K. Все пак избирайте видеокарти с фабрично обявени по-високи версии на DX и OpenGL. С драйвери често се качва мощността и кадрите в игри. Драйверите са аналогични на софтуерният ъпдейт и чип тунинга на автомобила;
- Професионална или игрова видеокарта? Разликите са на ниво издръжливост, защита, екстри и драйвери. Професионална карта под 3DSmax, SolidWorks, AutoCad, Maya, Photoshop е много по-производителна от игрова видеокарта. Все едно да изправите в битка на пистата болид от Formula 1 с Ferrari... професионалният автомобил ще доминира тотално;
- Процесорна зависимост. Почти всички видеокарти се спъват от недостатъчно мощен процесор, липса на баланс между GPU и CPU. За висок клас видеокарта, избирате висок клас процесор. 256-битова карта ще се разбира добре с процесор с над 4-ри истински ядра. Двигател от Ferrari в Citroen?
- AMD или NVidia? Mercedes или BMW? Въпрос на предпочитания;
- Габаритите. Не всяка карта като размер и ориентация ще се събере във вашата машина. Някои видеокарти ще искат и допълнително захранване, имайте го предвид. Имате гараж за Москвич? В него няма как да съберете Hammer;
- Консумацията и захранващия блок. Малко надценен параметър, защото реалната консумация е много по-ниска от препоръчителната за захранващия блок. Избирайте тежки захранвания над 400Watt от добри производители. Захранването, колкото и да е странно е аналогично на шасито на автомобила, защото то е гръбнакът на системата;
И още... в контекста на избора на видеокарта има немалко много важни нюанси за чипсета, версиите на PCI-e шините, операционните системи и тяхната битност, охлаждането, BIOS, хардуерна поддръжка на HD, FullHD, 4K, паралелни изчисления с CUDA и Steam, особености на енжините на видеоигрите и т.н. Но това ще бъде описано в материала "Избор на видеокарта за напреднали маниаци".
5 коментара:
Стигнах до 3-та точка и спрях да чета. Битността не е от толкова голямо значение колкото е написано. Пример: защо NVIDIA да направят по-новата видеокарта gtx 960 със шина 128 бита, а пък по-старата (gtx 760) да е с шина 256 бита ако написаното по-горе се вземе на сериозно(естествено gtx 960 e по-бърза от gtx 760, ако някой се зачуди).
GTX 760 лесно се разправя с GTX 960 в повечето сериозни приложения, точно заради по-бързата шина. Конкурента R9 285 пък с неговата 256-битова шина прави смешна новата GTX 960. Реално обаче това е средния клас, тук 128 е малко, 256 е излишно много... разумно е 192-бита. 960-ката е по-слаба като GFLOPS от 760-ката. Което потвърждава казаното в статията.
Смятам ,че статийката е много вярна и точна. А сравненията с ДВГ дават още по-ясна представа дори на лаиците.
Ако играете Crysis 3 - то тогава GTX 760 е по-добра от GTX 960 (и този проблем е оправен в новите драйвери). Но ако Crysis 3 не ви е приоритет - то GTX 960 е по-добра за почти всичко. А R9 285 е още по-назад от GTX 960. давам прости линкове (за прости хора) http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960-vs-GeForce-GTX-760 http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-285-vs-GeForce-GTX-960
Хубаво хареса ми темата , обаче имам един култов въпрос на това смотано дъно ConRoe945PL-GLAN каква карта ще работи оптимално имам предложения но да чуя вашите ? Процесора една стара откачена платка DualCore Intel Pentium D 945, 3400 MHz (17 x 200) Рамта е 2x1 Kingston 533 реално работи 2 по 266mhz Много мистичен шит е това дъно!
Публикуване на коментар
Желателно е коментарът да е по темата и да е написан на кирилица.