Обработването на цветни изображения, снимки и т.н. е пипкава и прецизна работа. Наподобява зъболекарската. Трябва да се работи с точните инструменти и то много внимателно. Масата хора са на мнение, че за да обработваш изображения ти трябва як компютър. Признавам, че много отдавна и на мен са ми минавали подобни мисли през главата. След много часове прекарани в обработване на снимки и много изхабени нерви, че все нещо ми липсва осъзнах, че компютърът не е от най-голямо значение, нито дори апарата с който снимаш. Липсата на качествен монитор е това което кара човек да обработва едно изображение много пъти, часове наред.
Човешкият мозък възприема до около 1 млрд. цвята и когато му липсват, се опитва да ги компенсира, натоварва се, прегрява. Когато работим с цвят на некачествен монитор, правим абсолютно същото - компенсираме. Ако ни липсва някой цвят ние го засилваме и обратно. Не допускаме обаче, че всичко в това изображение си е наред и просто монитора на който работим не може да покаже цялата информация, която то съдържа. Няма как да постигнем чудеса на TN+Film дисплеи, при положени, че те възпроизвеждат най-малко и най-некачествените цветове. Да не говорим ако и подсветката е LED.
Направихме снимки, които не сме обработвали, за да покажем колко беден на цвят е TN- дисплея на лаптоп, макар и от най-висок клас като Thinkpad W500, където по принцип екрана е с по-високо качество от тези на по-ниските класове.
Потресаваща разлика, нали? Една и съща снимка и на двата екрана, а все едно нямат нищо общо. Всъщност имат общо но много малко, защото 8-битовите S-IPS и S-PVA монитори възпроизвеждат 64 пъти повече цветове от TN-събратята си.
Сравнението на професионален монитор Eizo S2433w, който е с широк цветови обхват, с екран с TN-матрица е като подигравка.
Когато съпоставим професионална техника се вижда, че независимо от марката и предназначението на мониторите, качеството е на най-високо ниво. Предназначения за многочасова офис работа, заради липсата на трептене, HP L2035 отстъпва единствено по цветови обхват на Eizo S2433w, който покрива стандарта AdobeRGB, но заради много точното си цветопредаване, спокойно може да се използва и за цветообработка.
Разликата между професионалните монитори и потребителските е толкова голяма, че повечето фотографски, уеб и дизайнерски студия си набавят по няколко най-обикновени TN-монитори, просто за да знаят, какво ще виждат техните клиенти, когато преглеждат нещата на собствените си монитори.
На качествен дисплей картината и цветовете създават съвсем различно усещане. Точните цветове определят по-точна преценка. Променя се самата обработка на изображението. Разбирате, че то се нуждае от съвсем лека или никаква промяна, а не от използването на всички опции на Photoshop.
От друга страна мониторите от този клас не са агресивни към очите, не форсират мозъка да компенсира липсата на цвят, не натоварват. Това е една инвестиция в здравето на вашето семейството и на вас самите, независимо дали работата ви е свързана с цветообработка или просто гледате филми.
Професионалните монитори, като нови надхвърлят в пъти отделения бюджет на обикновения потребител. Като употребявана обаче, тази техника е достъпна за всеки. Затова никой не може да има оправдание, че снимките са му лоши заради монитора.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Желателно е коментарът да е по темата и да е написан на кирилица.